Jump to content

4-2-2-2 need help it's not working as expected


Recommended Posts

Hello,

I need some help with my tactics, so i know it's not meta but i want to die with my idea, i want to control possession and the center of the field, it's working perfectly (always 60-70% possession) but i concede too many occasions and i do not have much much more, i'm often better than my oppenants, more shots and possession but i have the feeling that it could be much better,

So if a genius can help me improve this 

Sorry for the english i'm french i hope you will understand

4-2-2-2.PNG

1.PNG

2.PNG

3.PNG

Link to post
Share on other sites

Interesting, I played against RB Leipzig early in a new save for FM 24 and they were using a 4222 box formation. Maybe try playing them and scout out their roles and try to mimic what the ai is doing for starters. 

 

But ya if you can translate to English people here can help 

Link to post
Share on other sites

Salut ça va ? Je suis français également donc je me permet de répondre en français.

Voilà mon opinion ( donc rien de fiable à 100% ) ; 

Pour l'aspect sans le ballon je pense que tu as voulu continuer dans cette logique de jouer dans l'axe le problème étant que je pense que tu concèdes de ce fait énormément d'actions sur les côtés. Pour moi tu dois retirer le pressing vers l'axe pour laissez ça de manière neutre et également enlever l'option qui empêche les relances courtes car ça me semble pas forcément pertinent. 

 

Pour l'aspect de transition j'ai pas grand chose à dire sauf peut être le fait d'enlever les zones de relance pour laissez ça de manière neutre avec des courtes relances à la main ( ce qui garde une zone relativement proche mais ouvre plus d'options ).

 

Pour l'aspect avec le ballon j'aurais personnellement enlever la liberté créative que tu as rajouté et je pense que passez dans les espaces malgré ton jeu de possession me semble être une bonne idée.  J'aurais aussi rajouté l'option " centre à ras de terre ".

Pour finir je pense que le problème vient de tes latéraux que j'aurais mis tous les 2 en latéraux intérieurs en soutien avec " montez d'avantage " dribblez plus " " prenez plus de risques " et " taclez " plus durement.  Au niveau de ton faux 9 je l'aurais replacé en tant que buteur avancé mais ça vient du fait que j'ai pas mal de réserve sur ce rôle sur ce coup là si tu le sens mieux en faux 9 alors garde le comme ça. 

Voila j'espère  que ça va fonctionner et bravo j'avoue que c'est pas le style de tactique qu'on voit le plus souvent. 

 

Link to post
Share on other sites

Le 28/10/2023 à 00:52, MonkeyRemi a dit :

Salut ça va ? Je suis français également donc je me permet de répondre en français.

Voilà mon opinion ( donc rien de fiable à 100% ) ; 

Pour l'aspect sans le ballon je pense que tu as voulu continuer dans cette logique de jouer dans l'axe le problème étant que je pense que tu concèdes de ce fait énormément d'actions sur les côtés. Pour moi tu dois retirer le pressing vers l'axe pour laissez ça de manière neutre et également enlever l'option qui empêche les relances courtes car ça me semble pas forcément pertinent. 

 

Pour l'aspect de transition j'ai pas grand chose à dire sauf peut être le fait d'enlever les zones de relance pour laissez ça de manière neutre avec des courtes relances à la main ( ce qui garde une zone relativement proche mais ouvre plus d'options ).

 

Pour l'aspect avec le ballon j'aurais personnellement enlever la liberté créative que tu as rajouté et je pense que passez dans les espaces malgré ton jeu de possession me semble être une bonne idée.  J'aurais aussi rajouté l'option " centre à ras de terre ".

Pour finir je pense que le problème vient de tes latéraux que j'aurais mis tous les 2 en latéraux intérieurs en soutien avec " montez d'avantage " dribblez plus " " prenez plus de risques " et " taclez " plus durement.  Au niveau de ton faux 9 je l'aurais replacé en tant que buteur avancé mais ça vient du fait que j'ai pas mal de réserve sur ce rôle sur ce coup là si tu le sens mieux en faux 9 alors garde le comme ça. 

Voila j'espère  que ça va fonctionner et bravo j'avoue que c'est pas le style de tactique qu'on voit le plus souvent. 

 

J'ai vu ton message un peu tard, j'ai essayer tout tes conseils, et j'ai l'impression que Pep se cache sur ce forum

Pour l'instant ca marche top c'est exactement ce que je veux et ca commence à être efficace,

Ah bah on essaye d'innover merci à toi chef

Link to post
Share on other sites

Il y a 18 heures, tdelobel08 a dit :

J'ai vu ton message un peu tard, j'ai essayer tout tes conseils, et j'ai l'impression que Pep se cache sur ce forum

Pour l'instant ca marche top c'est exactement ce que je veux et ca commence à être efficace,

Ah bah on essaye d'innover merci à toi chef

Pep Genesio à la limite mdr , content que ça fonctionne  :) 

Link to post
Share on other sites

Hi by far not a genius, but I have some questions regarding your tactic.
I think you are funneling the opposition down the center because you don't have wide players?
Are you beaten by long balls through the middle by any chance? The funneling to the middle, tells your team to play wider in defense, that could create gaps in your defense which gets exploited. 
If yes and you want to keep the funneling which in my opinion is the right thing to do.
Maybe ask the high line to drop? I think that is "Restez plus bas" In english the explanation states they drop when there is an attacking threat, which well if they are dropping just before a long ball is played, they have at least picked up some speed and are not just out accelerated by the forwards. Which also means the space between your defense and your goalkeeper in which a striker can be played in reduces. I am just assuming your defenders are decently quick.
Maybe just ask one Central Defender to play a Cover-Duty

To have a better understanding on how you get beaten look at the Analyst report in the Data Hub:

image.png.f2d554119a7ab8d063abc8a1b8dfe7a0.png

 

Click on "Conceding" choose the games and competion and take a look:
image.thumb.png.6d7fc604aa22533841f51a6209f4bbee.png

You can also check for which goals and which position is your problem. As you can see here my right side is a source of danger and obviously crosses stand out. Don't know how it looks with your team but maybe you can spot something.

Why play on counter when you want to play for possession? Just leave it unticked, so if a great counter chance presents itself they will take it but they won't try with every chance there is. Probably helps your possession.

Why is one of your fullbacks/wingbacks on defend? Don't you need both of them at least on support to provide an easy out-ball if the middle is packed? Maybe it works like that, I just never tried with fullbacks or Wingbacks on defend when I aim to control possession.

Also if you look at the tactical presets for "control possession" and "tiki taka" both have a rather lower tempo rather than a high tempo, maybe your playing to fast, exhausting your players but not moving/exhausting the opposition.

Hope some of this made sense/gave you an idea on how to approach your problem without altering the tactic all to much.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...